ZvUnEx

Motorrenovering Engine Rebuild Updated 2013-05-04

Let us take it step by step. Låt oss ta det steg för steg.

P1010475.JPG

Engine out of car. We are ready to start. Motorn ur bilen, nu börjar vi! Vi börjar med att dela motor och växellåda. Separate the gearbox from the engine.

P1010485.JPG

Next step is the clutch and the flywheel. Vi tar bort koppling och svänghjul.

P1010488.JPG

Remove the locktab for the flywheel. Do NOT try to re-use them! Knacka in brickan för skruvarna som håller svänghjulet. Köp nya vikbrisckor

P1010495.JPG

Varje skruv, mutter vi lossar, tvättar vi och oljar in lätt samt lägger i påse med text. Det tar tid men underlättar vid återmontering. Each nut and bolt we clean and put in a plastic bag. It takes time but assembly will be fast.

P1010490.JPG

Vi lossar topplocket. We start to loosen the cylinder head

P1010496.JPG

We remove the fan and the pulley. Vi tar bort fläkt, svängningsdämpare och spännhjul

P1010511.JPG

Svängningsdämparen tas bort. The pulley is removed.

P1010497.JPG

Fläkten lossas. Fan is removed.

P1010499.JPG

Vi tar bort vattenpump. We remove the water pump

P1010500.JPG

Vi lossar spännhjulet. We remove the tensioner for the fan belt.

P1010501.JPG

Bort med remskivor. Håll reda på alla skruvar och sortera dem. Away goes everything from the front end of the enigne. Keep order of nuts, bolts and washers.

P1010503.JPG

Vi tar bort strömfördelaren. The distributor goes as well

P1010505.JPG

Vi lossar delarna som sitter fram på topplocket. We remove all the external parts in the front of the cylinder head.

P1010510.JPG

Distributor goes away. Strömfördelaren lossas.

P1010508.JPG

Ventilkåpor är borta och de sista skruvarna för att lyfta topplocket. Valve covers are removed and now the last nuts and bolts for the cylinder head

P1010513.JPG

Låswire till kamaxlarnas drivhjul klipps av. Locking wire to the camshafts is cut.

P1010516.JPG

Drivhjulen till kamaxlarna lossas. Wheels to the camshafts are loosened

P1010515.JPG
P1010484.JPG

Strömfördelarnes drivning plockas loss. Försiktigt det är mässingsdrev. Drive to distributor comes off. Careful it is brass.

Conrod.jpg

Sprintarna till vevstaksöverfallen plockas ur. Lite knepigt eftersom motorn inte ens går runt. Tricky to remove since we cannot turn the engine when we remove the lower end (big end) of the conrods.

Distributor drive.jpg

Drivning till strömfördelaren. Drive to distributor removed.

P1010514.JPG

Oljefilterhus avlägsnas. Oill filter house is removed.

P1010517.JPG

Oljerören till smörjning av kamaxlarna lossas. Distribution pipes for oil to the camshafts has to be removed.

P1010476.JPG

Oljetråget lossas så att bröstkåpan går att lossa enklare. Det går även att ta bort styrpinnarna till bröstkåpan men det här är enklare. Oil pan comes off. It is possible to remove the front of the engine without this operation, but since the engine is out of the car, this is easier.

P1010518.JPG

Topplocket borta och alla kolvar sitter fast! Cylinder head removed and all the pistons are stuck!

IMG_0543.JPG

Förbränningsrum efter att ventilerna tagits bort. Combustion chamber after that valves has been removed.

IMG_0544.JPG

Topplocket insugsdelen! Cylinder head, intake!

IMG_0540.JPG

Topplocket nedmonterat och rengjort. Cylinder head dismantled and cleaned first step

IMG_0538.JPG

Förbrännningsrum rengjorda.Combustion chamber cleaned

IMG_0539.JPG

Topplock under montering. Putting it all together again

IMG_0537.JPG

Färdigt topplock med nya ventiler, Nu ska det poleras och målas i rätt färg. Cylinder head finished with new valves. Now it should be cleaned once again, polished and painted in the correct colour.

PICT0466.JPG

Topplock lackerat och poleringen har börjat. Cylinder Head painted and the polishing has started

PICT0469.JPG

Alla delar är sorterade och börjar behandlas allt eftersom. All bits and pices are carefully sorted and the work on them can start

PICT0468.JPG

Some of the pieces for the engine grinded and painted in black Några delar rengjorda, slipade och lackerade i svart

PICT0467.JPG

Ytterligare delar färdiga i svart. Other pices for the engine finished and ready to be put back on the engine.

PICT0482.JPG
PICT0470.JPG

Motorblock rengjort och målat svart. Engine block cleaned and painted

IMG_0866.jpg

Montera loss de gamla kolvarna från varje vevstake. Remove all the old pistons from the conrods

PICT0472.JPG

En cylinder börjar bearbetas

image-1.jpg

Nya kolvar har kommit. New pistons has arrived

IMG_0867.jpg

Bort med gamla in med nya. Away with the old ones, in with the new.

PICT0479.JPG

Putting the new pistons in. Make sure they are in the same directon as the old ones, number to the right. Sätter fast de nya kolvarna på traditionellt maner. Var nog med att kolven och vevstaken kommer år rätt håll.

PICT0480.JPG

Vi använder bara en enkel kolvringskompressor. Olja in allt så är det inget konstigt. We use a simple toolf for this, but use oil everywhere.

PICT0481.JPG

Knakca försiktigt så glider de på plats. Observera att vevstake 6 är längts fram på Jaguar. Knock carefully and that is it. Notice that number six is front cylinder.

PICT0483.JPG

Olja, olja, Oil, oil...

PICT0487.JPG

Nu har vi igen att alla delar är rena och sorterade. Monteringen går mycket snabbt. Now we will gain advatnage by carefully sorting and cleaning everything we we dismantled.

PICT0486.JPG

Motorfäste skruvas fast. Engine mounting

PICT0471.JPG

Vänster bak på motorblocket med dräneringskranen. Engine bloch during preparation.Motorblocket under bearbetning

PICT0484.JPG

Alla kolvar och vevstakar på plats. All pistons in place...

PICT0485.JPG

All pistons in place

PICT0502.JPG

Lagerhalvor oljas in rikligt

PICT0501.JPG

Olja in och lägg i lagerhalvorna förstås.

PICT0507.JPG

Gamla tätningen mot vevaxeln plockas loss

PICT0508.JPG
PICT0509.JPG

Nya tätningen sätts på plats. Den ska INTE kapas!

PICT0488.JPG

Drivningen på motorns framkant, tvättas ren och nya kedjor monteras

PICT0489.JPG

Håll ihop kedjorna innan du sätter ihop det hela

PICT0490.JPG

Nu 'är det bara att lägga på locket. Glöm inte glidskenotrna för kedjan som ska ligga mellan!

PICT0505.JPG

Nu är det dags att skruva fast kamdrivningen som vi satt ihop med nya kedjor tidigare

PICT0506.JPG

Ny oljepump kommer på plats

PICT0510.JPG

Vevaxeln och vevstakar på plats. Nu ska vikbrickorna bockas och sprintar ska sättas i för vevstakarna.

PICT0521.JPG

Bröstkåpa och vattenpump på plats.

PICT0518.JPG

Oljetråget monteras

PICT0523.JPG

Nu börjar den sitta ihop igen

PICT0527.JPG

Blocket är nu färdigt och vi börjar shimsa in topplocket

PICT0525.JPG

Vi provmonterar topplocket innan vi tar av det för högglandpolering och slutfinish

PICT0532.JPG

Topplock monterat. Nu ska den bara snyggas upp.

PICT0533.JPG

Insug, förgasare och strömfördelare är lättare att montera då motorn sitter i bilen.

PICT0534.JPG

Polerat till en viss nivå. Det bör understrykas att det är inte en utställningsmotor vi byggt denna gång, utan bara renoverat en 3.4 som ska sitta i en alldeles vanlig MK II 3.4.

PICT0535.JPG

Klart! Vi talar inte om HUR du ska göra, vi bara visar hur vi gjorde denna gång. Lycka Till!

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)