Let us take it step by step. Låt oss ta det steg för steg.
Engine out of car. We are ready to start. Motorn ur bilen, nu börjar vi! Vi börjar med att dela motor och växellåda. Separate the gearbox from the engine.
Next step is the clutch and the flywheel. Vi tar bort koppling och svänghjul.
Remove the locktab for the flywheel. Do NOT try to re-use them! Knacka in brickan för skruvarna som håller svänghjulet. Köp nya vikbrisckor
Varje skruv, mutter vi lossar, tvättar vi och oljar in lätt samt lägger i påse med text. Det tar tid men underlättar vid återmontering. Each nut and bolt we clean and put in a plastic bag. It takes time but assembly will be fast.
Vi lossar topplocket. We start to loosen the cylinder head
We remove the fan and the pulley. Vi tar bort fläkt, svängningsdämpare och spännhjul
Svängningsdämparen tas bort. The pulley is removed.
Fläkten lossas. Fan is removed.
Vi tar bort vattenpump. We remove the water pump
Vi lossar spännhjulet. We remove the tensioner for the fan belt.
Bort med remskivor. Håll reda på alla skruvar och sortera dem. Away goes everything from the front end of the enigne. Keep order of nuts, bolts and washers.
Vi tar bort strömfördelaren. The distributor goes as well
Vi lossar delarna som sitter fram på topplocket. We remove all the external parts in the front of the cylinder head.
Distributor goes away. Strömfördelaren lossas.
Ventilkåpor är borta och de sista skruvarna för att lyfta topplocket. Valve covers are removed and now the last nuts and bolts for the cylinder head
Låswire till kamaxlarnas drivhjul klipps av. Locking wire to the camshafts is cut.
Drivhjulen till kamaxlarna lossas. Wheels to the camshafts are loosened
Strömfördelarnes drivning plockas loss. Försiktigt det är mässingsdrev. Drive to distributor comes off. Careful it is brass.
Sprintarna till vevstaksöverfallen plockas ur. Lite knepigt eftersom motorn inte ens går runt. Tricky to remove since we cannot turn the engine when we remove the lower end (big end) of the conrods.
Drivning till strömfördelaren. Drive to distributor removed.
Oljefilterhus avlägsnas. Oill filter house is removed.
Oljerören till smörjning av kamaxlarna lossas. Distribution pipes for oil to the camshafts has to be removed.
Oljetråget lossas så att bröstkåpan går att lossa enklare. Det går även att ta bort styrpinnarna till bröstkåpan men det här är enklare. Oil pan comes off. It is possible to remove the front of the engine without this operation, but since the engine is out of the car, this is easier.
Topplocket borta och alla kolvar sitter fast! Cylinder head removed and all the pistons are stuck!
Förbränningsrum efter att ventilerna tagits bort. Combustion chamber after that valves has been removed.
Topplocket insugsdelen! Cylinder head, intake!
Topplocket nedmonterat och rengjort. Cylinder head dismantled and cleaned first step
Förbrännningsrum rengjorda.Combustion chamber cleaned
Topplock under montering. Putting it all together again
Färdigt topplock med nya ventiler, Nu ska det poleras och målas i rätt färg. Cylinder head finished with new valves. Now it should be cleaned once again, polished and painted in the correct colour.
Topplock lackerat och poleringen har börjat. Cylinder Head painted and the polishing has started
Alla delar är sorterade och börjar behandlas allt eftersom. All bits and pices are carefully sorted and the work on them can start
Some of the pieces for the engine grinded and painted in black Några delar rengjorda, slipade och lackerade i svart
Ytterligare delar färdiga i svart. Other pices for the engine finished and ready to be put back on the engine.
Motorblock rengjort och målat svart. Engine block cleaned and painted
Montera loss de gamla kolvarna från varje vevstake. Remove all the old pistons from the conrods
En cylinder börjar bearbetas
Nya kolvar har kommit. New pistons has arrived
Bort med gamla in med nya. Away with the old ones, in with the new.
Putting the new pistons in. Make sure they are in the same directon as the old ones, number to the right. Sätter fast de nya kolvarna på traditionellt maner. Var nog med att kolven och vevstaken kommer år rätt håll.
Vi använder bara en enkel kolvringskompressor. Olja in allt så är det inget konstigt. We use a simple toolf for this, but use oil everywhere.
Knakca försiktigt så glider de på plats. Observera att vevstake 6 är längts fram på Jaguar. Knock carefully and that is it. Notice that number six is front cylinder.
Olja, olja, Oil, oil...
Nu har vi igen att alla delar är rena och sorterade. Monteringen går mycket snabbt. Now we will gain advatnage by carefully sorting and cleaning everything we we dismantled.
Motorfäste skruvas fast. Engine mounting
Vänster bak på motorblocket med dräneringskranen. Engine bloch during preparation.Motorblocket under bearbetning
Alla kolvar och vevstakar på plats. All pistons in place...
All pistons in place
2013-03-24 14:01:14
Nice!
Lagerhalvor oljas in rikligt
Olja in och lägg i lagerhalvorna förstås.
Gamla tätningen mot vevaxeln plockas loss
Nya tätningen sätts på plats. Den ska INTE kapas!
Drivningen på motorns framkant, tvättas ren och nya kedjor monteras
Håll ihop kedjorna innan du sätter ihop det hela
Nu 'är det bara att lägga på locket. Glöm inte glidskenotrna för kedjan som ska ligga mellan!
Nu är det dags att skruva fast kamdrivningen som vi satt ihop med nya kedjor tidigare
Ny oljepump kommer på plats
Vevaxeln och vevstakar på plats. Nu ska vikbrickorna bockas och sprintar ska sättas i för vevstakarna.
Bröstkåpa och vattenpump på plats.
Oljetråget monteras
Nu börjar den sitta ihop igen
Blocket är nu färdigt och vi börjar shimsa in topplocket
Vi provmonterar topplocket innan vi tar av det för högglandpolering och slutfinish
Topplock monterat. Nu ska den bara snyggas upp.
Insug, förgasare och strömfördelare är lättare att montera då motorn sitter i bilen.
Polerat till en viss nivå. Det bör understrykas att det är inte en utställningsmotor vi byggt denna gång, utan bara renoverat en 3.4 som ska sitta i en alldeles vanlig MK II 3.4.
Klart! Vi talar inte om HUR du ska göra, vi bara visar hur vi gjorde denna gång. Lycka Till!
2013-05-16 20:15:59
Copyright © 2003-2009 ZvUnEx All rights reserved.